قصّة صيدلانية ومعلومة دوائية – 1 | Learn Pharmacy At Home
الاستخدام المفرط والغير رشيد لـ Averozolid
يوليو 11, 2019
طرق البحث عن صيدلية تتدرّب فيها
يوليو 25, 2019

قصّة صيدلانية ومعلومة دوائية – 1

“تعلّم الصيدلة باستمتاع ” قصّة تخيلية

د / أحمد الجويلي

دخلت رئيسة وزراء السنغال المستشفى ، بهدف العلاج من هشاشة العظام Osteoporosis ، وكان المفترض أن تبدأ الكورس العلاجي قبل الإفطارعلى هيئة قرص واحد من عقار Fosamax الذي يحتيو على مادة alendronic acid بتركيز 70 مجم ..

وهنا حضر طاقم الممرضات لتنفيذ العلاج مع رئيسة الوزراء … وبمجرد أن أخذت حبة الدواء طلبوا منها أن تأخذ جولة في حديقة المستشفى ، وعندما سألتهم عن السبب لم يستطع أحد منهم الرد.
فقالت بعناد : “خلاص ، أنا عاوزة أنام في السرير شوية ..”
وهنا مرَّ الصيدلي المتميز “أبوجو لونساكا” ، وغندما سمع الضجة فقرر أن يتدخل ، ومرّ من بين طاقم الحراسة ، حتى يواجه رئيسة الوزرا وجهاً لوجه ، وهو يقول لها : ” قومي اقفي حالاً ” .. فقامت رئيسة الوزراء بقلق و ضيق ، فقال لها بابتسامة : “يا فخامة رئيسة الوزراء .. العقار ده ضار بالمعدة لو استقر جواها في وضع النوم أو الجلوس .. وعشان كده ، لازم نفضل واقفين أو نتمشى بعد تعاطيه ، لمدة 30 دقيقة على الأقل .. وفي نفس الوقت ، ما ينفعش ناخده مع الأكل ، عشان ده ممكن يقلل امتصاصه و الاستفادة بيه بشكل كبير .. وعشان كده آخرنا إننا ناخده مع 2 كوب ماء كبير ، لتقليل ضرره على المعدة ،.. و كده كده هو بيتاخد كل أسبوع .. يعني مش حنرهق حضرتك في الوقوف أو المشي بالشكل ده كل يوم “

نظرت رئيسة الوزراء لـــ د. أبوجو بإعجاب واضح بمعلوماته الحاضرة ، وسألته ” و إذا كنت نمت دلوقتي زي ما قلت لهم ، ده كان ممكن يكلفني إيه ؟؟ .. قال لها : ده كان ممكن يكلف حضرتك قرحة في المعدة ، ممكن توصل تكلفة علاجها إلى 22 ألف جنيه , على مدار 6 شهور”
وهنا طلبت رئيسة الوزراء من إدارة المستشفى أنَّ د. أبوجو يكون هو المستشار الدوائي الخاص بها ..

إقرأ أيضاً

التعليقات
المشاركةعلى مواقع التواصل الاجتماعى