مقالات صيدلانية علمية Archives - Page 5 of 8 - Learn Pharmacy At Home

مقالات صيدلانية علمية

ديسمبر 29, 2018
بماذا تشعر بالنعاس بعد شرب القهوة أو الشاي ؟

لماذا قد تشعر بالنعاس بعد شرب القهوة أو الشاي ؟

د / أحمد الجويلي  يقول المثل الشعبي : ” كل شىء زاد عن حده ينقلب لضده “  نفس الكلام ينطبق على مادة الكافيين Caffeine  الموجودة بكثرة […]
ديسمبر 24, 2018
anemia otc cases

OTC Case – الأنيميا وبرودة الأطراف في الشتاء

د / أحمد الجويلي من أكثر الحالات التي  يتعرض لها الصيدلي في Community Pharmacy والتي تعتبر من اهم OTC Cases كما في الموقف التالي بين الصيدلي وإحدى المريضات : […]
ديسمبر 15, 2018
sleep cycle Hypno-G

لماذا تنام ساعات طويلة وتستيقظ مرهقاً او بمزاج متعكر ؟ 

د / أحمد الجويلي أسباب الإرهاق المستمر كتيرة جداً … فعلى سبيل المثال : حالات مرضية كـ  (Systemic Exertion Intolerance Disease (SEID والتي من أمثلتها : Chronic Fatigue Syndrome  “ متلازمة التعب […]
نوفمبر 14, 2016

مبروك المدام حامل .. تعالى بقى اسمع الكلام

لسه فاكر لما قابلني مع زوجته في الفندق بالمنيا .. مع إنهم من أحد مراكز محافظة سوهاج .. و كانت المشكلة عندهم في تأخر الحمل .. […]
نوفمبر 9, 2015

نصائح بخصوص الانجاب

د/ أحمد الجويلي ✿ ❀ ✿  خلال الفترة اللى فاتت , اهتميت شوية بموضوع ‫#‏تأخر_الإنجاب‬ و اللى بشكل خاص بيكون الزوج فيه هو السبب نتيجة مشاكل […]
سبتمبر 18, 2015
دوالي الخصيتين

أهم النصائح الصيدلانية لمريض دوالي الخصيتين

د / أحمد الجويلي دوالي الخصيتين (بالإنجليزية: Varicocele) : هى اتساع والتواء فى الأوعية الدموية التى تقوم بتوصيل الدم إلى الخصيتين ، وهذا يقلل من كمية […]
يوليو 12, 2015

عن شاي التخسيس و الإمساك

جاتنى رسالة , مضطر إنى أنشرها , عشان تتأكدوا – يا كل البنات اللى عاوزة تخسس نفسها – إن شاى ‫#‏رويال‬ مضرّ و بيعمل مشاكل فى […]
فبراير 25, 2015

عن تأخر النطق و الكلام عند الأطفال

– الواد لسه ما نطقش !! .. أودّيه عند مركز تخاطب يا دكتور ؟؟!! .. بنت أخويا مولودة معاه تقريبا , و بقت لبلب , ما […]
يناير 6, 2015
تورم الأصابع في الشتاء

تورم الأصابع والأطراف في الشتاء … كما لم تقرأ عنه من قبل

د / أحمد الجويلي جسمنا له درجة حرارة معينة (37 درجة لو تمّ قياسها من تحت اللسان أو 37.5 درجة لو تمّ قياسها من فتحة الشرج) […]